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By David Magallanes • Guest contributor
Last week I wrote about the obvious impact of white privilege on the African American community. There has been an uptick in dialogue in this country regarding white privilege. Lynching of blacks in different forms continues to this day. Last year the college admissions scandal, in which affluent white parents gamed the system to their children’s advantage, came to light. And then this year, incidents of murderous police aggression against the black community were caught on video and widely circulated on social media. The good behavior of most police officers is completely eclipsed by these outrageous occurrences.
Lost in the conversation is the discussion about the repercussions of white privilege in the Latino/Hispanic, Native American and Asian communities as well as a myriad of others. In this article, I want to focus on the Latino—and specifically Mexican—community, since locally we are very much a majority-minority in some parts of Ventura County.
Latinos have a complicated relationship with white privilege. Our status in a national atmosphere charged with white privilege depends on a number of factors at work within our own culture.
“White privilege” in Mexico itself is alive and well. The Mexican population consists of a wide genetic spectrum consisting of African Mexican and pure indigenous on one end, all the way to white European on the other. The vast majority of Mexican people are a blend of the races, to one degree or another. This is called “mestizaje,” the very process that, since the time of the Conquest in 1521, has produced the Mexican people we see today. Just as we have words in English that denigrate the elite and people of color, Spanish is rich with derogatory words for both ends of their spectrum. Those attitudes come over with some Mexicans as they settle in the U.S.
As a result, those Mexicans and Mexican Americans in our country who lean “indigenous” and black feel the toxic heat of discrimination from Americans as well as from Mexicans within their own culture, even if they speak English. The segment of the subpopulation that leans “white” has an unfair, built-in “privilege” that affords it greater opportunity and social status. The caste system is deeply ingrained, even if subconsciously, in the Mexican mind.
As our country accelerates its efforts to reshape and reform whites’ attitudes toward racial minorities, we in the Hispanic community would do well to reevaluate our own attitudes toward our brothers and sisters across the racial spectrum within our own “familia.”
— David Magallanes is a retired college math educator.
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El Privilegio Blanco y los Latinos
Por David Magallanes • Columnista invitado
La semana pasada escribí sobre el obvio impacto del privilegio blanco en la comunidad afroamericana. Ha habido un aumento en el diálogo en este país con respecto al privilegio blanco. El linchamiento de negros en diferentes formas continúa hasta la fecha. El año pasado salió a la luz el escándalo de admisión a la universidad, en el que padres blancos adinerados se aprovecharon del sistema para beneficio de sus hijos. Y luego, este año, los incidentes de agresión policial asesina contra la comunidad negra fueron captados en video y difundidos ampliamente en las redes sociales. El buen comportamiento de la mayoría de los agentes de policía se ve completamente eclipsado por estos acontecimientos escandalosos.
Se pierde en esta conversación la discusión sobre las repercusiones del privilegio blanco en las comunidades latinas/hispanas, nativas americanas y asiáticas, así como una variedad de otras. En este artículo, quiero enfocarme en la comunidad latina, y específicamente mexicana, ya que localmente somos una minoría mayoritaria en algunas partes del condado de Ventura.
Los latinos tenemos una relación complicada con el privilegio blanco. Nuestro estatus en una atmósfera nacional cargada de privilegio blanco depende de una serie de factores dentro de nuestra propia cultura.
El “privilegio blanco” en México mismo está vivito y coleando. La población mexicana consiste en un amplio espectro genético que consiste en afroamericanos e indígenas puros en un extremo, hasta el blanco europeo en el otro. La gran mayoría de los mexicanos son una mezcla de las razas, en un grado u otro. Esto se llama “mestizaje”, el proceso que, desde la época de la conquista en 1521, ha producido el pueblo mexicano que vemos hoy. Así como tenemos palabras en inglés que denigran a la élite y a las personas de color, el español es rico en palabras despectivas para ambos extremos. Esas actitudes llegan con algunos de los mexicanos que se instalan aquí en los EE. UU.
Como resultado, aquellos mexicanos y mexicoamericanos en nuestro país que tienden hacia “indígena” y negro sienten el calor tóxico de la discriminación de los estadounidenses, así como de los mexicanos dentro de su propia cultura, incluso si estos hablan inglés. El segmento de la subpoblación que tiende hacia “blanco” tiene un “privilegio” injusto e inherente que le brinda mayores oportunidades y estatus social. El sistema de castas está profundamente arraigado, incluso inconscientemente, en la mente mexicana.
A medida que nuestro país acelera sus esfuerzos para remodelar y reformar las actitudes de los blancos hacia las minorías raciales, nos serviría en la comunidad hispana reevaluar nuestras propias actitudes hacia nuestros hermanos y hermanas en todas sus variedades raciales dentro de nuestra propia “familia”.
– – David Magallanes es un profesor de matemáticas jubilado.
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