Bilingual commentary: Music by which we grieve

David Magallanes

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By David Magallanes / Guest contributor

We all know about those events in our lives that we recall with crisp clarity: where we were, with whom we were, what was happening around us, even if a particular event occurred decades ago.  But we also associate music with the landmark moments in our lives, including the darkest and saddest bookmarks that are carefully placed throughout our existence.

The following paragraphs include links to the popular Youtube web site for the music being referenced.  They may include brief ads that can be skipped after five to fifteen seconds.

Consider, for example, the music by which we grieved the tragic death of John F. Kennedy, our 35th president.  Samuel Barber’s Adagio for Strings (click here) is considered one of the classical music pieces by which we as a nation grieve.  It was played during funeral observances for both Kennedy and Franklin D. Roosevelt.  Subsequent to JFK’s official funeral, a pontifical Solemn High Requiem Mass was held in his honor in Boston.  A choir sang Mozart’s Requiem*, the monumental composer’s final creation, itself shrouded in mystery (click here).  The Requiem is a musical offering that exposes the saddest corners of our lives.  During the sorrowful reading of the names of the victims at the first anniversary of 9/11, when we had had the time to just begin healing as a nation, cello virtuoso Yo-Yo Ma played Bach’s Cello Suite No. 5 in C Minor (click here).**

As I held the hand of my dying mother, struggling to breathe as the dementia started shutting down her body’s essential functions, my sister, her loving caretaker, played Johan Pachelbel’s Canon in D Major (click here) in the background.  That classical piece will remind me of my mother for the rest of my life.

Music is like poetry: it invokes immense sadness as well as untold joy and every other human sentiment and expression in between.  Music is one of the greatest gifts bestowed upon us—something for us to carry on our journey as we experience the emotions that constitute our lives.

* http://en.wikipedia.org/wiki/State_funeral_of_John_F._Kennedy

** http://syndication.boston.com/news/daily/11/911_ground_zero.htm

— David Magallanes is a writer, speaker and retired professor of mathematics. You may contact him at adelantos@msn.com.

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Música con la que lloramos una pérdida

Por David Magallanes / Columnista invitado

Todos reconocemos esos eventos durante nuestras vidas que recordamos con toda claridad: en dónde estuvimos, con quien, qué es lo que pasaba a nuestro alrededor, aún si el evento particular hubiera ocurrido hace décadas.  Pero también asociamos la música con esos momentos claves de nuestras vidas, incluso esos marcadores más oscuros y tristes que colocamos a lo largo de nuestra existencia.

Los siguientes párrafos incluyen enlaces del sitio popular Youtube a la música indicada.  Es posible que incluyan anuncios breves que pueden brincarse al cabo de entre cinco y quince segundos.

Tomemos en cuenta, por ejemplo, la música con la cual lloramos la muerte trágica de John F. Kennedy, nuestro trigésimo quinto presidente de los Estados Unidos.  El Adagio Para Cuerdas de Samuel Barber (seleccione aquí) se considera una de las piezas de música clásica con la cual lloramos nuestras pérdidas nacionales.  Se tocaba durante los servicios funerarios de dos presidentes, el Sr. Kennedy y Franklin D. Roosevelt.  Posterior al funeral oficial de John Kennedy, una misa mayor, pontifical y solemne, se celebró en su honor en Boston, Massachusetts.  Un coro cantó el Réquiem de Mozart*, la creación del compositor monumental, la cual está en sí envuelta en el misterio (seleccione aquí). El Réquiem es una ofrenda musical que expone los rincones más tristes de nuestras vidas.  En el primer aniversario de la tragedia nacional del 11 de septiembre, 2001, durante la lectura dolorosa de los nombres de las víctimas, cuando apenas habíamos podido empezar a curar nuestras heridas emocionales y colectivas, el maestro del violoncelo, Yo-Yo Ma, tocó la Suite Para Violoncelo No. 5 en C Menor (seleccione aquí).**

Cuando yo sostenía la mano de mi madre moribunda, batallando para respirar mientras la demencia empezó a cortar las funciones esenciales de su cuerpo, mi hermana, su asistente médica cariñosa, tocaba el Canon en Re Mayor de Johan Pachelbel (seleccione aquí) en el fondo.  Durante el resto de mi vida, esa pieza clásica me recordará a mi madre.

La música es como la poesía: es capaz de traer a la superficie una inmensa tristeza, o llenarnos de una felicidad indescriptible y todos los sentimientos humanos entre medio.  La música es una de las bendiciones más grandes que se nos ha otorgado—algo que podemos portar durante nuestras jornadas mientras experimentamos las emociones que constituyen nuestras vidas.

* http://en.wikipedia.org/wiki/State_funeral_of_John_F._Kennedy

** http://syndication.boston.com/news/daily/11/911_ground_zero.htm

– David Magallanes es un escritor, orador y profesor jubilado de matemáticas.  Se puede comunicar con él por e-mail a: adelantos@msn.com

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