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By David Magallanes • Guest contributor
Sometimes we joke (or at least half-joke) about the “evil spirits” that must be lurking behind us, disappearing from view every time we glance back trying to confirm their presence. “Evil spirits” take many forms. How else do we explain the failures, the bad decisions, the “bad luck” and the fateful choices that seem to permeate enough spaces in our lives that we begin to wonder…
There are times when we just want to banish these dark, sinister forces with the wave of our hand, a timely incantation, a subtle exorcism, or a judicious sprinkling of “holy water.”
Modest Mussorgsky, a Russian composer from the mid-nineteenth century during the romantic era of Western music, was apparently very aware of our souls’ struggles with the forces of good and evil. He himself contended with the “evil spirit” of alcoholism, along with other daunting, devilish challenges. One of his compositions, “Night on Bald Mountain,” was a work that he rushed through in a frighteningly short burst of enormous creativity—12 days. It likely would have been buried in the tomb of obscure compositions had it not been reworked by another Russian composer, Nikolay Rimsky-Korsakov, and used in yet another arrangement by British conductor Leopold Stokowski in 1940 by Walt Disney in his early, original animated film, Fantasia. Through this early Disney work, many of us “boomers” were introduced to a wide variety of classical music in our youth. “Night on Bald Mountain,” a story based on Russian mythology involving evil spirits and devils, inspired the film’s animators to create the art that was fascinatingly beautiful, in a terrifying sort of way.
This piece in Fantasia begins with sounds that resemble strikes of lightning and proceeds at an unnerving pace to notes of despair with a hint of hellish dances. Ultimately, the terror subsides as church bells ring at dawn. The music then transitions to the music of Schubert’s familiar and angelic Ave Maria. Peace and calm infuse the atmosphere where moments earlier hopelessness and dread had reigned.
This musical journey, then, is a possible template for our lives. We all feel at times that we are being terrorized or mired in grief, despair, or at least some sadness. But dark clouds, whether they be physical and atmospheric or metaphoric, are created to eventually dissipate—if we let them—allowing us to continue our sojourn in this life with some measure of tranquility.
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Los Espíritus Malignos en Nuestras Vidas
Por David Magallanes • Columnista invitado
A veces bromeamos (aunque sea un poquito) sobre los “espíritus malignos” que deben estar al acecho detrás de nosotros, desapareciendo de la vista cada vez que miramos hacia atrás tratando de confirmar su presencia. Los “espíritus malignos” toman muchas formas. ¿De qué otra manera explicamos los fracasos, las malas decisiones, la “mala suerte” y las decisiones fatídicas que parecen impregnar tantos espacios en nuestras vidas que comenzamos a preguntarnos …
Hay momentos en los que solo queremos ignorar estas fuerzas oscuras y siniestras, pronunciar un encantamiento oportuno, hacer un exorcismo sutil o rociar juiciosamente el “agua bendita”.
Modest Mussorgsky, un compositor ruso del medio del siglo diecinueve durante el periodo romántico de la música occidental, aparentemente estaba muy consciente de las luchas de nuestras almas con las fuerzas del bien y del mal. Él mismo luchó contra el “espíritu maligno” del alcoholismo, junto con otros desafíos desalentadores y diabólicos. Una de sus composiciones, “Night on Bald Mountain” (“Una Noche en el Monte Pelado”), fue una obra que irrumpió en una explosión espantosamente corta de enorme creatividad: 12 días. La obra probablemente habría sido enterrado en la tumba de composiciones oscuras si no se hubiera revisado por otro compositor ruso, Nikolay Rimsky-Korsakov y utilizada hasta en otro arreglo por el director de orquesta británico Leopold Stokowski en 1940 por Walt Disney en su película animada original, Fantasía. Debido a esta antigua obra de Disney, muchos de los “boomers” de mi edad fuimos introducidos, desde muy jóvenes, a una gran variedad de música clásica. “Night on Bald Mountain”, una historia basada en la mitología rusa sobre espíritus malignos y los demonios, inspiró a los animadores de la película a crear el arte que era fascinantemente hermoso, pero de una manera aterradora.
Esta pieza de Fantasía comienza con sonidos que se asemejan a los rayos y avanza a un ritmo desconcertante a notas de desesperación con un toque de danzas infernales. En última instancia, el terror se disminuye al sonar las campanas de una iglesia al amanecer. Entonces, la música da paso a la música del conocido y angelical Ave María de Schubert. La paz y la calma infunden la atmósfera donde habían reinado momentos antes la desesperanza y el temor.
Este viaje musical, entonces, es una posible plantilla para nuestras vidas. Todos nos sentimos a veces aterrorizados, o que estamos sumidos en el dolor, la desesperación o al menos algo de tristeza. Pero las nubes oscuras, ya sean físicas y atmosféricas o metafóricas, se crean para disiparse eventualmente—si lo permitimos—haciendo que una vez más seguimos adelante en nuestras vidas con una medida de tranquilidad.
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