Bilingual commentary: Mexican Composers

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By David Magallanes • Guest contributor

David Magallanes

As I’ve mentioned numerous times in this column, I’m an unabashed aficionado of classical music. I grew up with it and listen to it every day, primarily on the FM radio station KUSC, based in Los Angeles. They transmit this fine art over the airwaves up and down the southern and central California coast from San Diego to San Luis Obispo and into the deserts of Southern California. Moreover, the station offers its gifts throughout the world with the click of a link or through a phone app.

KUSC is a lifetime extension of the one music appreciation class I had in college. Every day, I learn something new about the music or the composers who wrote it. However, the composers who are mentioned are predominantly and almost exclusively French, German, Italian, Scandinavian or English. There are a few American composers (George Gershwin and Aaron Copland are two notable examples) whose music is played, as well as a small number of Spanish composers in the European realm.

But only once or twice a year, I hear mention of a Mexican composer of classical music. For a while I wondered if there were any. Just like anything else, it was easy to research and find that in fact there are a great number of these Mexican composers. We just don’t hear much about them here in the U.S.

I decided to listen to the music of one of them: Candelario Huizar. I randomly chose him because his first name is that of my maternal grandfather, and because they are both from the same era, born in the late 1800s. I randomly listened to two of Huizar’s numerous works. One was entitled Imágenes (“Images”). It sounded very similar to the music of a highly-renowned French composer, Claude Debussy. As it turns out, these two also lived around the same time, so I suspect that Huizar was influenced by Debussy’s work (or the other way around!).

But the other piece by Huizar that I heard would not have been due to the influence of Debussy or any other European or American composer. With the title Sinfonía Oxpaniztli, it was utterly and profoundly Mexican. The YouTube video indicated that the music was invoking the ancient Mexican scene of a procession leading the sacrificial victim to the temple. The music was haunting…the drums seemed to mimic the anxious, beating heart of the virgin or warrior about to be offered to the gods.

And so my musical education continues. I wish I had been aware of this music by Mexican classical composers all my life, rather than just now discovering it. I don’t remember the name of my college music professor, but I will always remember his love of classical music and his unbridled enthusiasm as he introduced us to its intense beauty and depth.

— David Magallanes is a writer, speaker and professor of mathematics.

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Compositores Mexicanos

Por David Magallanes • Columnista invitado

Como lo he mencionado varias veces en esta columna, soy un aficionado descarado a la música clásica. Crecí con esa música y la escucho todos los días, principalmente en la estación de radio KUSC-FM, con sede en Los Ángeles. Transmiten este arte a través de las ondas de radio a lo largo de la costa sur y centro de California, desde San Diego hasta San Luis Obispo y hacia los desiertos del sur de California. Además, la estación ofrece sus regalos en todo el mundo con el clic de un enlace o mediante una aplicación digital de teléfono.

KUSC es una extensión de por vida de la clase de apreciación musical que tuve en la universidad. Todos los días, aprendo algo nuevo sobre la música o los compositores que la escribieron. Sin embargo, los compositores mencionados son predominantemente y casi exclusivamente franceses, alemanes, italianos, escandinavos o ingleses. Hay algunos compositores estadounidenses (George Gershwin y Aaron Copland son dos ejemplos notables) cuya música se toca, así como un pequeño número de compositores españoles en el reino europeo.

Pero solo una o dos veces al año, escucho la mención de un compositor mexicano de música clásica. Durante un tiempo me preguntaba si había tal cosa. Al igual que cualquier otro asunto, fue fácil investigar y encontrar que, de hecho, hay un gran número de estos compositores mexicanos. Simplemente no oímos hablar mucho de ellos aquí en los EE. UU.

Decidí escuchar la música de uno de ellos: Candelario Huizar. Lo elegí al azar porque su primer nombre es el de mi abuelo materno, y porque ambos son de la misma época—nacieron a fines del siglo XIX. Escuché al azar dos de las numerosas obras de Huizar. Una de ellas tiene el tituló Imágenes. Sonaba muy similar a la música de un compositor francés de gran renombre, Claude Debussy. Resulta que estos dos también vivían al mismo tiempo, así que sospecho que Huizar fue influenciado por el trabajo de Debussy (¡o al revés!).

Pero la otra obra de Huizar que escuché no se debió a la influencia de Debussy ni de ningún otro compositor europeo o estadounidense. Con el título Sinfonía Oxpaniztli, era total y profundamente mexicano. El video de YouTube indicó que la música estaba invocando la escena de la antigüedad mexicana de una procesión que lleva a la víctima sacrificial al templo. La música era inquietante … los tambores parecían imitar el corazón ansioso y palpitante de la virgen o del guerrero a punto de ser ofrecido a los dioses.

Y así continúa mi educación musical. Desearía haber sido consciente de esta música clásica mexicana toda la vida en lugar de haberla descubierto justamente ahora. No recuerdo el nombre de mi profesor universitario de música, pero siempre recordaré su amor por la música clásica y su pasión desenfrenada cuando nos explicó la belleza e intensa profundidad de esta forma de arte.

— David Magallanes es un escritor, orador y profesor de matemáticas.

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