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By David Magallanes • Guest contributor
My three lifetime favorite classical composers are Johann Sebastian Bach, Ludwig van Beethoven, and John Williams. Bach and Beethoven were Germans whose lives spanned the seventeenth through nineteenth centuries. Williams is an American, living amongst us now, and his music will likely endure for hundreds of years, just as Bach’s and Beethoven’s already have. John Williams is renowned for his film music that we all know and love, such as E.T., Star Wars, Superman, Schindler’s List, Harry Potter, etc., etc.
Beethoven composed nine symphonies as well as concertos, sonatas, string quartets, one Mass and one opera. He was a prolific composer, such as Bach and Williams. These latter two had, and have, the capacity to find resonance within our human souls, but Beethoven was able to plumb the depths of human emotion like no one else in the history of Western civilization.
Just as for all gifted artists, Beethoven’s work evolved over the arc of his lifetime and culminated in the Ninth Symphony—his crowning achievement, in spite of his profound deafness at that stage of his life. He dared to incorporate a choral element in this symphony—a controversial novelty at the time. What he chose for the text of the chorus is considered one of the cruxes in human development: German poet Friedrich Schiller’s An die Freude, what we know as the Ode to Joy.
At this moment in our country’s history, we are torn asunder by divisions that create a virtual civil war in which we take aim at each other with our weapons—our words as well as our guns—on a daily basis, from the highest levels of government to the Internet trolls who stalk and humiliate us. Conservatives vs. liberals, men vs. women, rich vs. poor, the college-educated vs. those who are not—we are destroying ourselves and our country with unmitigated hatred in the midst of this unending turmoil.
The Ode to Joy, a lyric poem, envisions a world in which we relate to each other as friends, brothers and sisters. It recognizes human joy as a divine expression and the embodiment of heaven itself. Beethoven was not coddled or sheltered and was not from an affluent family. He was not naïve, and endured the sounds of war as he composed some of his finest music. But this gifted man, this gift to humanity, was able to foresee, along with Friedrich Schiller, the day that we would enter the sanctuary of joy, drunk with the fire of enthusiasm, beneath the gentle wings of joy.
We’re not there yet.
Chicago Symphony Orchestra: Ode to Joy
— David Magallanes is a writer, speaker and professor of mathematics.
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Oda a la Alegría
Por David Magallanes • Columnista invitado
Mis tres compositores clásicos favoritos de toda la vida son Johann Sebastian Bach, Ludwig van Beethoven y John Williams. Bach y Beethoven fueron alemanes cuyas vidas abarcaron los siglos XVII y XIX. Williams es estadounidense, vive entre nosotros ahora, y su música probablemente durará cientos de años, al igual que la de Bach y Beethoven. John Williams es famoso por su música de película que todos conocemos y adoramos, como E.T., Star Wars, Superman, La Lista de Schindler, Harry Potter, etc., etc.
Beethoven compuso nueve sinfonías, además de conciertos, sonatas, cuartetos de cuerdas, una misa y una ópera. Fue un compositor prolífico, como Bach y Williams. Estos últimos dos tenían, y tienen, la capacidad de encontrar resonancia dentro de nuestras almas humanas, pero Beethoven fue capaz de sondear las profundidades de las emociones humanas como nadie más en la historia de la civilización occidental.
Al igual que para todos los artistas dotados, el trabajo de Beethoven evolucionó durante el arco de su vida y culminó en la Novena Sinfonía: su logro más importante, a pesar de su profunda sordera en esa etapa de su vida. Se atrevió a incorporar un elemento coral en esta sinfonía, una novedad controvertida en ese tiempo. Lo que él eligió para el texto del coro se considera uno de los momentos cruciales del desarrollo humano: An die Freude, lo que conocemos como La Oda a la Alegría, del poeta alemán Friedrich Schiller.
En este momento de la historia de nuestro país, nos desgarran las divisiones que crean una guerra civil virtual en la que nos apuntamos con nuestras armas—nuestras palabras además de nuestras pistolas—uno contra otro a diario, desde los niveles más altos del gobierno hasta los “trolls” del Internet que nos acechan y humillan. Conservadores contra liberales, hombres contra mujeres, ricos contra pobres, educados en la universidad frente a los que no lo son: nos estamos destruyendo a nosotros mismos y a nuestro país con un odio desenfrenado en medio de esta agitación interminable.
La Oda a la Alegría, un poema lírico, imagina un mundo en el que nos relacionamos como amigos, hermanos y hermanas. Reconoce la alegría humana como una expresión divina y la encarnación del cielo mismo. Beethoven no fue mimado ni protegido ni pertenecía a una familia adinerada. No era ingenuo y soportó los sonidos de la guerra mientras componía algunas de sus mejores piezas. Pero este hombre dotado, este regalo para la humanidad, fue capaz de prever, junto con Friedrich Schiller, el día en que entraríamos en el santuario de la alegría, ebrios por el fuego del entusiasmo, bajo las suaves alas de la alegría.
No estamos allí todavía.
Chicago Symphony Orchestra: Ode to Joy
— David Magallanes es un escritor, orador y profesor de matemáticas.
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